- Podrobnosti
- Návštevy: 452
Termín: 30. november 2023 o 17.00 hod.
Miesto: LItPark, Kukučínova 2, Košice
Projekt Cudzozemec v knižnici ponúka ďalšiu sériu stretnutí s cudzincom žijúcim v meste Košice. Novembrovým hosťom bude Samir Abdo z Jemenu
- Podrobnosti
- Návštevy: 488
Termín: 20. 10. - 30. 11. 2023
Miesto: Pobočka LitPark, Kukučínova 2, Košice
Výstava Miesta
Miesta, tie ozajstné aj tie vymyslené, inšpirujú zakladateľky dizajnového štúdia Katkat k tvorbe aj k životu. Sú farebné, zažívajú v nich tie pekné bežné nuansy. Výstava zahŕňa prierez ich ilustračnou tvorbou, voľnou, ale aj komerčnou, vytvorenou pre potreby rôznych projektov, ktoré sú napríklad Košický detský pas, festival Punktík, Plán hospodárskeho a sociálneho rozvoja, Lomnica life, Národný park Slovenský kras, kniha Dze bulo, tam bulo (šarišské rozprávky).
Dizajnérske štúdio Katkat tvorí dvojica Katarína Rybnická a Katarína Štefanková, ktoré začali spolupracovať v roku 2018. Tomu ale predchádzalo spoločné priateľstvo, bývanie a štúdium.
Štúdio Katkat je multidisciplinárne štúdio s fokusom na grafický dizajn. Zameriava sa na branding (tvorbu firemných identít), editorial a knižnú tvorbu, ilustráciu, kampane. Pod to spadá nielen naša ich práca, ale aj práca externých spolupracovníkov ako je fotografia, video, copywritting a pod.
(viac informácií na www.katkat.sk, alebo na Instagramovom profile).
- Podrobnosti
- Návštevy: 1174
Rozbehnutý čitateľ alebo Čitateľ, ktorý plynule rozumie čítanému textu (Fluent Comprehending Reader)
Takéhoto čitateľa nájdeme na prvom či druhom stupni ZŠ. Môžeme ho nájsť rovnako v 4. A ako aj v 8. C. To, či deti vedia plynule dekódovať a teda čítať s plynulým porozumením je priamo naviazané na ich čitateľský vek (Čitateľský vek – pomôcka v tabuľke) a nezávisí od ich fyziologického veku. Na prvý pohľad je to čitateľ, ktorý očividne predbehol svojich spolužiakov a číta ako drak. To sú deti, ktoré v medzinárodných testovaniach PISA, PIRLS tvrdia, že sa určite necítia byť slabými čitateľmi.1) Takýchto detí je ale v slovenských triedach štatisticky najmenej.
Rozbehnutí čitatelia už čítajú hladko, teda s porozumením, počas ktorého mozog neustále rozširuje svoje zbierky znalostí a zaraďuje do už existujúcich kartoték. V tejto fáze sa pochopenie prehlbuje ešte viac. Keď dieťa rozumie slovám a viacerým ich významom, začína aktívne objavovať ďalšie a ďalšie úrovne textu: iróniu, autorský hlas či metafory. Každé z nich siaha hlboko za doslovný význam slova a robí čítanie stále náročnejším, no zároveň stále uspokojivejším, stále viac napĺňajúcim.
V tejto fáze sa však prvýkrát objavuje výrazné riziko čitateľského bloku. Ten môže spôsobiť také silné stotožnenie sa s postavou z obľúbenej knihy, že dieťa nedokáže nájsť chuť čítať niečo ďalšie. Preto je tu nesmierne dôležitá prítomnosť čítajúceho dospelého a ideálne aj čitateľskej komunity, ktorí ho budú povzbudzovať v hľadaní ďalšieho vhodného príbehu.
Ako by kniha mala vyzerať, aby ju chceli čítať vo voľnom čase?
Rozbehnutí čitatelia už skutočne nemajú problém s plno textovou stranou a tak im v podstate nestoja v ceste žiadne prekážky. Špeciálne slovenský trh, ktorý uprednostňuje práve plno textové knihy pre deti a mládež im vie ponúknuť veľmi veľa. Majú k dispozícii celé spektrum beletrie a náučnej literatúry a zväčša sa riadia už iba témami, ktoré považujú za zaujímavé. Rozbehnutí čitatelia s plynulým porozumením majú plné právo siahať po akomkoľvek žánri a teda majú takisto právo siahnuť po málo textovej obrazovej knihe či komikse. Zväčša v nich hľadajú múdre, silné a odvážne postavy. Staršie deti zasa vyhľadávajú príbehy, ktoré im pomôžu odpútať sa na chvíľu od skutočného života.
City v city Malamandra
Petra Lukovicsová, Bors Meluš Thomas Taylor
Vydavateľstvo E.J. Publishing Vydavateľstvo Albatros
Efekt domina Malé ženy
Serena Vilola Louisa May Alcot
Vydavateľstvo Tatran Vydavateľstvo Ikar
Odradení čitatelia (Reluctant Readers)
Mnohí z nich sami seba vnímajú ako málo skúsených čitateľov. PIRLS 2016 ukázal, že až 57% slovenských štvrtákov sa nepovažuje za skúsených čitateľov.
Toto je osobitný druh čitateľa na druhom stupni. Čítanie mu zväčša stále nejde veľmi dobre, zároveň teraz už ani neverí, že knihy dokážu zaujať.
Tieto deti zvykneme nazývať slabými čitateľmi, no v skutočnosti sú to málo skúsení čitatelia. Sú to nerozčítané deti. Pojmy ako málo skúsené či nerozčítané deti ich umiestňujú do stredu čitateľskej osi, nie na jej koniec. Ešte majú pred sebou cestu, ešte je kam sa posúvať. Učiť sa čítať z čítaniek im síce vo väčšine prinesie znalosť správneho a funkčného čítania, no oni potrebujú ísť ďalej. Potrebujú doputovať k čítaniu s plynulým porozumením, ktoré je mnohovýznamové, ponúka stimulujúce výzvy a je zároveň cestou ku stále hlbšiemu čítaniu. Tieto deti teda nie sú slabí čitatelia, iba im chýba tréning.
Medzi odradených čitateľov patria aj tie deti, pre ktoré čítanie nepredstavuje žiaden problém, no nevidia v ňom význam. Takýchto detí pribúda: prichádzajú z podnetného prostredia, vďaka čomu čerpajú z náskoku, ktorý im dal skorý kontakt s knihami, patria medzi veľmi šikovných a sústredených žiakov, no voľnočasové čítanie sa už ocitlo mimo ich záujmov. Nevedia vlastne ani prečo by ho mali pestovať. Zdá sa, že ide hlavne o deti na druhom stupni, ktoré by už mali byť čitateľsky vyspelé, no medzitým si stihli voči čítaniu vypestovať averziu.
Čo potrebuje odradený čitateľ?
Potrebuje každú štipku porozumenia a povzbudenia.
Pomedzi vyučovanie, ale aj u nás v knižniciach, potrebuje prístup ku autonómnemu, nesledovanému čítaniu, ktorým sa nikomu nezodpovedá, ktoré nikomu neprezentuje, ktoré si volí sám a ktorým neustále modeluje svoj obraz o sebe ako o čitateľovi či čitateľke.
Pomôžu iba dve veci:
1.) dospelý, ktorý je sám presvedčeným čitateľom a bude mu čitateľským vzorom a predstaví mu aj svet knižníc,
2.) skutočný knižný zážitok.
Ako by kniha mala vyzerať, aby ju chceli čítať vo voľnom čase?
Vzhľadom na to, že odradení čitatelia sú voči voľnočasovému čítaniu naladení dosť negatívne, najdôležitejšie bude vôbec ich zaujať, a teda poskytnúť im knižný zážitok - či už 3D knihou, ktorá sa otvorí do priestoru, knihou, v ktorej nie je ani jedno slovo alebo takou, ktorá sa číta od konca. Hľadáme knihy, ktoré v nich vyvolajú prekvapenie. Takáto môže byť kniha?
To znamená, že pre túto skupinu odradených čitateľov budeme hľadať netypickú kombináciu: tému, ktorá je zabalená atraktívne a zároveň je zdolateľná (predsa len je zvládnuteľnosť aj tu významná). A táto kombinácia nás odkazuje - tak ako u začínajúcich čitateľov - na menej textové prevedenie, granulovanie textu do odstavcov či menších blokov, citlivé sádzanie textu a podobne.
Na scénu prichádzajú všetky fantastické plno obrazové encyklopédie a náučné knihy. Ruka v ruke s týmito encyklopédiami prichádzajú zároveň obrazové knihy, ktoré nie sú na jedno prečítanie, a napriek tomu, že je v nich málo textu, vyžadujú si veľmi vnímavého čitateľa.
Cesta za hranice, Francesca Sanna, Vydavateľstvo Citadela
Ale mama je s nami
a nikdy sa nebojí.
Zavrieme oči
a konečne zaspíme.
Hrozby všade okolo nás
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) PISA 2021. Dostupné na: https://pirls2021.org/results/international-benchmarks/percentages
- Podrobnosti
- Návštevy: 1964
Učitelia, rodičia a my knihovníci patríme do najužšieho kruhu, ktorý vie priviesť čitateľa ku knihám a k čítaniu pre radosť. Vyžaduje si to dávku pozornosti, empatie a odbornosti. Ponorme sa preto hlbšie do toho, čo čitateľ potrebuje a prebuďme v ňom lásku ku knihám.
Ak príde do triedy či knižnice prváčik, dnes už neplatí, že nepozná písmenká. Zároveň s ním však často prichádza aj jeho rovesník, pre ktorého sú písmenká úplnou neznámou.
Práve toto nám hovoria výsledky PIRLS a PISA testovaní: žiadna veková skupina nie je čitateľsky rovnocenná. V jednej a tej istej vekovej skupine budeme mať niekoľkých pokročilých, zrelých čitateľov a vedľa nich zase deti, ktoré s čítaním zápasia a vnímajú ho ako náročné. Z hľadiska samostatného čítania preto dáva zmysel prestať ich deliť do vekových skupín či tried a pozrieť sa na nich podľa toho, ako ďaleko sú vo svojom čitateľskom vývine. Pozrieť sa na nich podľa toho aký majú čitateľský vek. Ak sa nám podarí presnejšie dešifrovať ich aktuálne schopnosti, a ak sa nám tieto schopnosti podarí spárovať s témami, ktoré deti považujú za zaujímavé, mala by sa nám ľahšie nájsť kniha, ktorú zvládnu a budú chcieť prečítať. A čo je dôležitejšie, zvládnutou a prečítanou knihou by sa nám malo ľahšie podariť nájsť kľúč ku ich čitateľskému sebavedomiu. Zážitok z knihy dieťa povzbudzuje sa ku knihe vracať. Záujem dieťaťa o tému zasa zvyšuje vytrvalosť, motiváciu čítať a dvíha čitateľský vek (Čitateľský vek – pomôcka v tabuľke).
Poďme sa teda pozrieť na rozličné úrovne čitateľského veku podľa toho, aké zručnosti čitateľ v danom období rozvíja a potrebuje rozvíjať1), a ako by mali vyzerať knihy, ktoré podporia ich čitateľské sebavedomie.
Predčitatelia a predškoláci (Emerging Pre-reader)
Prečitateľmi sú deti, ktoré sa stretávajú s jazykom a písmom a nasávajú ho do seba. Nasávajú ako špongia tisíce zvukov, obrazov a príbehov. Ešte u nich nevieme hovoriť o samostatnom čítaní, no čím väčšiemu množstvu rozmanitých textov sú deti vystavené, tým zrelší je ich jazyk a vyjadrovanie.
Predškoláci sú osobitná kategória predčitateľov. Sú to tie deti, ktoré sa pripravujú na nástup do školy a domáce vzdelávanie či škôlka u nich rozvíjajú zručnosti, ktoré budú vo vzdelávaní potrebovať. Je možné, že niektoré deti vo veku štyroch-piatich rokov už majú rozvinuté skoré čitateľské zručnosti: rozoznávajú písmená, či dokonca celé slová v ich obľúbených knižkách, prepisujú ich na papier, či predpokladajú plynutie deja. Toto sa najčastejšie očakáva až od prváčikov. No ak dieťa prichádza z knižne podnetného prostredia, nie je vôbec prekvapivé, ak čitateľsky dozrieva omnoho skôr.
O akej knihe sníva predčitateľ?
Dieťa sa s každým pribúdajúcim rokom dokáže lepšie sústrediť, preto predčítanie postupne dlhších a dlhších príbehov je cesta, akou sa treba vybrať. Stále potrebuje veľa obrázkov na skúmanie, no postupne pridávame viac textu na počúvanie.2)
Nováčikovia (Novice Reader)
Nováčikovia nemusia nutne patriť do prvého ročníka, i keď tam ich nájdeme najčastejšie. Možno začali rozlišovať písmená ešte v škôlke, možno - naopak - v opatrnom dekódovaní pokračujú aj do druhého či tretieho ročníka základnej školy.
Najväčší objav, ktorý čaká nováčikov, je stále väčšie presvedčenie, že znaky na papieri a zvuky patria k sebe. To je vlastne základ celého ďalšieho vývinu čítania. To, čo bude nasledovať bude tréning prepájania zvukov a znakov (foném a grafém), a bude to veľmi ťažká práca. Ku zvukom, znakom, ku ich kombináciám a ku správnemu pravopisu sa totiž bude pridávať aj tretia oblasť, význam. Čím väčšiu kartotéku slov a významov majú teraz na začiatku, tým ľahšie to bude. V prvých čitateľských mesiacoch je čítanie skutočne tak náročné na pozornosť, sústredenie a pamäť, že aj jedna-dve vety dajú naozaj zabrať.
Čo potrebuje zažiť nováčik, t. j. dieťa, ktoré začína čítať samé?
Úspech, pozitívnu skúsenosť, pocit, že to dokázal. Ak toto dieťa nájde na poslednej strane knihy, dodá mu to odvahu pustiť sa do ďalšej a ďalšej knihy, povzbudí to jeho krehké čitateľské sebavedomie.
Práve preto sú v zahraničí triedy naplnené knižkami 3): pretože prečítať tridsať či štyridsať takýchto knižočiek za prvý rok učenia sa čítať znamená tridsať či štyridsať krokov na svojej čitateľskej ceste. A to znamená rastúce sebavedomie, vytváranie čitateľa, ktorý dostáva stále viac skúseností, ktorý sa zoceľuje v každodennom boji so stále inou knihou.
Aké knihy vyberať, aby toto mohol nováčik zažiť?
Šlabikár síce trénuje prepájanie foném a grafém, avšak robí to pomocou síce funkčných, no málo zaujímavých textov. O to viac dieťa potrebuje tréning na textoch, ktoré ho zaujmú a bude ich chcieť čítať kvôli príbehu samotnému.
Kombinácia málo textu a bohatých ilustrácií je presne to, čo potrebuje dieťa, ktoré začína čítať samé. Najlepšie je, keď to nájde v knižke, ktorú dočíta na jedno posedenie. Ilustrácie v tomto prípade plnia dvojakú úlohu: dopĺňajú význam tam, kde sa dieťaťu nepodarilo ho uchopiť z textu, a zároveň sú atraktívne, pôsobivé, posilňujú motiváciu, keď začína opadať.
V zdanlivo málo náročných textoch detských obrázkových kníh aj dospelý nájde slová a slovné spojenia, ktoré nepatria do jeho najaktívnejšej slovnej zásoby. To je práve jedným z dopadov kníh na nás: zaktívňujú v nás doteraz menej používanú slovnú zásobu. Ak v knihách nájdeme čosi, čo nepoužívame denne my, o čo viac ich tam objavia deti, ktorých jazyk sa iba formuje?
Na začiatku som bola veľmi nervózna.
Plietli sa mi písmenká.
Moje slová zneli zvláštne.
Magdaléna a psík z knižnice, Lisa Papp, Vydavateľstvo Pro Solutions
Začínajúci čitateľ alebo Dekódujúci čitateľ (Decoding Reader)
Začínajúci čitatelia sú všetky deti, ktoré si z akéhokoľvek dôvodu ešte netrúfnu na plno textovú knihu. Môžu to byť druháci či tretiaci. Najčastejšie sa s týmito čitateľmi stretávame v treťom či štvrtom ročníku, teda približne po dvoch rokoch učenia sa čítať. Nie je však vôbec výnimkou, aby nám čitatelia vo svojom vývine zastali a ešte aj v piatom či šiestom ročníku čítali s ťažkosťami alebo s neúplným porozumením textu.
Keď počúvate, ako deti čítajú v tejto fáze, ich čítanie je už zreteľne odlišné. Maryenne Wolf hovorí, že namiesto bolestivej a namáhavej staccato fázy začína hladšia fáza, fáza čitateľa, ktorý je vo svojom čítaní odvážnejší a sebavedomejší. V čítaní sa už začínajú objavovať aj zmysluplné prozodické prvky (intonácia, dôraz, počuť aj emócie, etc.) a porozumenie počas čítania sa stále prehlbuje.
Toto je obdobie intenzívneho obohacovania slovníka, ktorý deti dekódujú s ľahkosťou, a tiež obdobie jeho dopĺňania o nové a náročnejšie kombinácie. Je to obdobie, v ktorom deti so širokou slovnou zásobou obrovskou rýchlosťou automatizujú staré a známe slová, a nové k nim prichádzajú vďaka tréningu vyvodzovania významu z kontextu. Úplne prirodzene začínajú rozoznávať slovné základy, predpony a koncovky, jednoducho jazykové prvky, ktoré im pri stále nových a nových slovách začínajú tvoriť akúsi "mapu" jazyka.4)
Čo potrebuje začínajúci čitateľ?
Potrebuje povzbudenie, tréning a prístup ku pestrým výberu kníh - a tí menej skúsení ešte viac než ostatní. Potrebuje priestor čítať knihy, v ktorých ilustrácie stále hrajú významnú úlohu, no zároveň zodpovedajú ich intelektuálnym potrebám. Myslime na to, že práve medzi ôsmym a deviatym rokom života sa prvýkrát objavuje prepad záujmu o čítanie5), a preto potrebujeme postupovať pomaly. Kľúčovým parametrom ostáva zvládnuteľnosť.
Aká kniha vie naplniť potreby začínajúceho čitateľa?
Začínajúci čitatelia a čitateľky už nie sú čitateľskými bábätkami ako to bolo pri nováčikoch, no do plynulého čítania je ešte ďaleko. Preto aj v tejto čitateľskej kategórii je vhodnou voľbou kombinácia ilustrácií a zároveň textu, ktorého ešte stále nie je na prvý pohľad veľa. Textu ale pomaličky pribúda - z viet sa stávajú odstavce, z odstavcov sa stávajú bloky textu a z nich pomaličky stále plnšie strany. Obdobie začínajúceho čitateľa je zároveň obdobie, kedy deti skutočne začínajú prenikať hlbšie do významov a hlbšie pomedzi riadky, pomedzi nepovedané. Okrem obrazových kníh je na to ako stvorený komiksový žáner.
Lišiačik Obluda z ľadu
Edward Van de Vendel David Walliams
Marije Tolman Vydavateľstvo Slovart
Vydavateľstvo Stonožka
Dunaj – magická rieka
Michal Hvorecký
Vydavateľstvo Monokel
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
1) WOLF, Maryenne. Proust and the squid. Icon Books, 2008
2) https://krajinacitatelov.sk/cesta-citatela/
3) O dôležitosti triednych knižníc a prístupe ku knihám sme písali v tomto článku
4) WOLF, Maryenne. Proust and the squid. Icon Books, 2008
5) Scholastic Inc. Family and Community Engagement Research Compendium [online]. Scholastic, 2013. Dostupné na http://teacher.scholastic.com/products/face/pdf/research-compendium/Compendium.pdf